1. Мовознавство як наука. Об'єкт
лінгвістичного дослідження.
Предметом мовознавства є мова як притаманний тільки людині засіб спілкування й окремі конкретні мови в їх реальному функціонуванні, у статиці й динаміці, в їх теперішньому й минулому, в усіх їх взаємозв’язках та взаємодії з іншими соціальними феноменами (суспільством, свідомістю, культурою тощо).
Загальне мовознавство вивчає: 1) проблему предмета лінгвістики; 2) проблему
місця мовознавства в системі наук; 3) методи проведення лінгвістичного
дослідження; 4) проблему класифікації існуючих мов світу; 5) систему та
структуру мови.
Мовознавство (лінгвістика) - наука, об’єктом дослідження якої є
властивості, функції, будова та історичний розвиток мови. Джерела М. сягають
давньої Індії, Китаю, Греції. Тривалий час європейське М. розвивалось у складі
логіки й філософії як частина філології. Лише у XIX ст. воно відмежовується у
самостійну галузь знань, що пов’язувалося зі становленням і поширенням
порівняльно-історичного М. із власною науковою методологією. Сучасне М: вивчає
мову як поліфункціональну та універсальну знакову систему, притаманну людині, а
також конкретні мови, різноманітність їхньої структури, особливості розвитку.
Воно охоплює низку взаємопов’язаних лінгвістичних дисциплін. Розмежовують
загальне М. і часткові мовознавчі сфери, наприклад, українська, романська тощо.
Окреслюють дисципліни про внутрішню будову мови (“внутрішню лінгвістику”,):
фонетику, фонологію, морфологію, синтаксис, семасіологію, лексикологію,
стилістику, типологію та ін.; про історичний розвиток мови
(порівняльно-історичну граматику, етимологію); про функціонування мови в
суспільстві (“зовнішню лінгвістику”, екстралінгвістику); ареальну лінгвістику,
соціолінгвістику. Особливу галузь сучасного М. складає лінгвістика тексту.
Існують також прикладні лінгвістичні дисципліни (лексикографія,
експериментальна фонетика та ін.). На перетині лінгвістики та інших наук
виникають комплексні дисципліни: психолінгвістика, математична, інженерна
лінгвістика.
Своєрідність мови як знакової системи полягає в тому, що:
1.
Мова
виникає природним шляхом, постійно розвивається, удосконалюється, тобто має
динамічний характер. Вона здатна до саморегулювання, тоді як інші знакові
системи є штучними, конвенціональними (виникають за домовленістю) і статичними.
Саме цією специфічною ознакою зумовлена така особливість мовних знаків, як
продуктивність.
2.
Мова,
на відміну від інших знакових систем, є універсальним засобом спілкування, вона
здатна маніфестувати будь-яку ділянку людського досвіду. Усі інші знакові
системи в генетичному плані вторинні стосовно мови і мають обмежені виражальні
можливості й обмежену сферу застосування.
3.
Мова
є поліфункціональною знаковою системою. У світі людини системотворчим фактором,
як правило, виступає функція, а це означає, що такі системи є перш за все
функціональними системами. Мова функціонує не тому, що вона є системою, а,
навпаки, є системою, щоб виконувати свою функцію і відповідати певному
призначенню. Термін “регуляція” позначає досить широкий спектр впливу на
свідомість співбесідника, метою якого є “нормалізація” свідомості співбесідника
згідно уявлень суб’єкта мовлення про “належне і бажане”. Взаємовідношення між
комунікацією і регуляцією можна, відповідно, представити таким чином:
комунікація є форма здійснення регуляції. Крім комунікативної функції, що є
єдиною для інших знакових систем, їй притаманні репрезентативна, гносеологічна,
прагматична, фатична, метамовна й інші функції. Мова передає не тільки
інформацію про факти, а й ставлення мовця до повідомлення, його оцінку
дійсності. Мова - знаряддя мислення, засіб пізнання об'єктивного світу.
4.
Мова
багаторівнева і складна ієрархічна система, яка має два способи організації -
парадигматичний (відбір) і синтагматичний (сполучуваність).
Комментариев нет:
Отправить комментарий