13.

Уведення поняття системи щодо мови пов’язують з іменем Ф. де Соссюра, хоча пріоритет у цьому належить І. О. Бодуену де Куртене. Особливу роль в обґрунтуванні системного підходу до мови відіграли праці українського мовознавця О. О. Потебні.
Згідно системного підходу до вивчення мови властивості будь-якого мовного елемента визначаються шляхом зіставлення його з іншими елементами. Так Соссюр уводить нове для лінгвістики поняття значеннєвості (цінності) як реляційної властивості одиниць мови (шахи!!!). Мова є система, всі елементи якої утворюють ціле, а значеннєвість одного елемента виникає тільки за одночасної наявності інших.
Мова як система характеризується двома особливостями: усі члени системи перебувають у рівновазі; система є замкнутою. Система мови формується на підставі встановлення тотожностей і розбіжностей між її членами, тобто елементами системи. Соссюр наголошує на статичності як найважливішій ознаці мовної системи, хоча її не розглядає як цілком нерухомий стан системи.
Системи бувають матеріальні й ідеальні, відкриті й закриті (фонологічна, граматична і лексико-семантична системи мають неоднаковий характер відкритості), статичні й динамічні, гомогенні й гетерогенні.
Визначальними в системі є два типи відношень між елементами мовної системи: синтагматичні відношення, основані на лінійному характері мови, коли мовні елементи вишиковуються один за одним у потоці мовлення, і асоціативні (парадигматичні) відношення які поєднують елементи цього відношення у віртуальний мнемонічний ряд. На думку Соссюра, сукупність синтагматичних і асоціативних відношень “утворює мову й визначає її функціонування”. Мова представляє собою сукупність взаємопов’язаних елементів, де кожний член системи пов’язаний з іншими членами як у просторі (синтагматичні), так і у свідомості (асоціативні).
Якщо парадигматичні й синтагматичні відношення охоплюють мовні одиниці однакового ступеня складності (одного рівня), то ієрархічні відношення об’єднують одиниці різних ступенів складності.
Основні й проміжні рівні мови
Рівні мови — деякі «ділянки» мови, підсистеми мовної системи, кожну з яких характеризують сукупність відносно однорідних одиниць і набір правил, які регулюють їх використання і групування в різні класи і підкласи.
Основні рівні мови - фонологічний, морфологічний, лексико-семантичний і синтаксичний - не існують ізольовано один від одного. Вони взаємодіють, унаслідок чого на їх стику виникають проміжні рівні - морфонологічний, словотвірний і фразеологічний.
Морфонологія у вузькому значенні вивчає варіювання фонем у морфах однієї морфеми, тобто чергування фонем: друг - дружній, вузький - вужчий, мука - мучний – муці. Морфонологія у широкому значенні досліджує фонологічний склад морфем і способи їх розрізнення; видозміни морфем при їх сполучуваності в процесах формотворення і словотворення, тобто стикові зміни морфем. Фонеми, які чергуються в морфах однієї морфеми, називаються морфонемами. Дискусійним залишається  і питання про належність до морфонологічнихзасобів наголосу (у мовах із нефіксованим і рухомим наголосом нерідко зміна граматичної форми слова за допомогою афікса чи флексії супроводжується зміною наголосу (профессор – профессора).
Фразеологія як проміжний рівень мови знаходиться на стику лексико-семантичного і синтаксичного рівнів. Особливість проміжних рівнів у тому, що вони не мають власної одиниці. їхні одиниці виникають на одному рівні, а функціонують як одиниці іншого рівня. Фразеологізми виникають у синтаксисі, а функціонують на рівних правах зі словом у лексико-семантичній системі.
Словотвірний рівень міститься між морфологічним і лексико-семантичним основними рівнями. Суть міжрівневих зв’язків тут полягає в тому, що основна одиниця морфологічного рівня - морфема - використовується для творення одиниць лексико-семантичного рівня - слів (лексем).
Словотвір - утворення слів, що називаються похідними і складними, на базі однокореневих слів, якими вони мотивовані, тобто виводяться з них за значенням і за формою, за наявними в мові моделями (зразками) за допомогою афіксації, словоскладання, конверсії (переходу з однієї частини мови в іншу) та інших формальних засобів

Отже, багаторівнева ієрархічна структура мови, до якої належать внутрішньорівневі, міжрівневі й різні перехресні зв’язки, строго системні й несистемні ділянки — типовий зразок динамічної саморегулювальної системи.

Комментариев нет:

Отправить комментарий