10.

Психолінгвістика - маргінальна галузь лінгвістики, спрямована на дослідження розвитку й застосування мовленнєвої здатності як психічного феномена, її реалізації в механізмах породження та сприйняття мовлення у проекції на психічну діяльність людини в її соціально-культурній взаємодії та кодову систему мови.
Витоками психолінгвістики вважаються психологічний напрям у мовознавстві, у якому розроблялися концепції зв'язку мовлення й думки, духу народу; мови як витвору народної мовної свідомості, психофізіологічної мовленнєвої організації індивіда (В. фон Гумбольдт, Гейман Штейнталь, Олександр Опанасович Потебня Потебня, І. Бодуен де Куртене й ін.); лінгвістична психологія, що вивчала мовну експлікацію психіки й мовленнєву поведінку особистості (Вільгельм Вундт, Герман Пауль, Лев Семенович Виготський, Леонтьєв Олексій Миколайович та ін.); біхевіористська й необіхевіористська психологія (Лео Блумфілд, Джордж Міллер, Чарльз Осгуд та ін.); гештальтпсихологія (Макс Вертгеймер, Курт Коффка і Вольфганг Келлер), американська дескриптивна лінгвістика (Зеліг Харрис, Беррес Скіннер); радянська теорія мовленнєвої діяльності (Лев Семенович Виготський, Рубінштейн Сергій Леонідович, Леонтьєв Олексій Миколайович, Микола Іванович Жинкін та їхні послідовники).
У США період формування психолінгвістики позначився впливом ідей структуралізму й біхевіоризму, засвоєних її дескриптивною течією. Другим етапом дослідники вважають лінгвістичний, який характеризувався виникненням ще однієї течії американської психолінгвістики – генеративізму (породжувальної граматики Н. Хомського, яка отримала менталістське спрямування на вивчення універсальних процесів перетворення глибинних синтаксичних структур на поверхневі). Приблизно у 80-ті р. генеративізм постає в когнітивній версії, спрямувавши психолінгвістичні проблеми в русло ментальних процесів, структур зберігання, обробки й використання знань.
У СРСР, починаючи із середини 30-х р. р. XX ст., активно розроблялася теорія мовленнєвої діяльності як частина загальної психології з психолінгвістичною орієнтацію під впливом ідей Л. Виготського та С Рубінштейна (О.М. Леонтьев, Лурія Олександр Романович, М. Жинкін, Олександр Маркович Шахнарович, Ірина Олексіївна Зимня, Ревека Марковна Фрумкіна й ін.).
Розрізняють три напрями в історії психолінгвістики: асоціативний, трансформаціоністський та мовленнєво-діяльнісний. Перший представлений необіхевіористською концепцією американського психолога Ч. Осгуда, другий – школою генеративізму Н. Хомського, третій – радянською теорією мовленнєвої діяльності.
Моделі породження мовлення
Породження (продукування) мовлення є складним інтенційно, інтерактивно й ситуаційно зумовленим психічним процесом формування висловлення, повідомлення на підставі мовної здатності людини, її мовної, комунікативної й культурної компетенції.
Спільні риси: 1) багаторівневість процесу продукування зі специфічною репрезентацією майбутнього висловлення на кожному рівні; 2) диференціація лексичних і синтаксичних операцій; 3) розмежування вибору значень слів і форм слів, різних рівнів синтаксису;
Популярною в дескриптивізмі - модель безпосередніх складників (К. Пайк, Ч. Хоккет, Л. Блумфілд). Базовим положенням цієї методики було представлення синтаксичних структур у вигляді дерева безпосередніх складників, що репрезентує лінійне включення компонентів до цілого - не лише сполучень словоформ і словоформ, а й морфем як кінцевих елементів членування (ultimate constituents). Результатом кожного кроку членування є виокремлення бінарної конструкції, складниками якої є ядро (головний елемент) і маргінал (залежний елемент), що узгоджується із загальними правилами синтаксичної будови. Речення представляють шляхом виділення двох домінантних вершин (ядерної (kernel) структури): імені й дієслова, - які мають власні групи залежностей подібно до групи підмета та присудка у реченні. Згодом ця методика застосовувалася в генеративній теорії Н. Хомського при розробці ним і його послідовниками універсальних правил трансформації й обмежень на них.
Методика безпосередніх складників передбачає встановлення правил згортки до межі ядерної одиниці або розгортки синтаксичних конструкцій, що було використане у формальних моделях мови, трансформаційній граматиці, математичній лінгвістиці, автоматичному перекладі тощо.

У моделі радянського лінгвіста і психолога Миколи Івановича Жинкіна внутрішнє мовлення реалізується через універсальний предметний код (УПК), що служить денотативно-ситуаційною базою (моделлю фрагмента дійсності) для розуміння та продукування мовлення. Особливу вагу в його доробку має концепція механізмів мовлення, що представляє структурно-функціональну організацію свідомості, яка зумовлює взаємні переходи між сенсорним, перцептивним і мовленнєво-мисленнєвим рівнями й опосередкує продукування, сприйняття й розуміння мовлення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий