20.

Лінгвістика тексту вивчає семіотичну, структурно-граматичну, семантико-змістову, комунікативно-прагматичну організацію текстів, їхню категорійну систему й мовні засоби її репрезентації, а також процеси продукування, розуміння й інтерпретації текстів у семіотичному універсумі культури.
Поштовхом до досліджень текстe вважають, по-перше, теорію рівневого лінгвістичного аналізу Е. Бенвеніста, який поставив питання про існування окремого, автономного рівня мови - текстового; по-друге, потребу виходу за межі речення й мовної системи до сфери мовлення, тексту через орієнтацію наукового знання другої половини XX ст. на нову, функціонально-комунікативну парадигму; по-третє, наявність у гуманітарних науках загальної теорії тексту на базі семіотики, герменевтики й літературознавства.
Лінгвістика тексту має кілька напрямів дослідження.
Cтруктурно-граматичний - увага дослідників тексту зосереджена на формальних засобах і типах зв’язності тексту, принципах побудови структури тексту; зокрема, розглядаються проблеми анафори, дейксиса, кореференції, повторів, замін, міжфразових логічних зв’язків, імплікації, пресупозиції, членування тексту на абзаци, надфразні єдності, складне синтаксичне ціле тощо.
Семантичний, що визріла в надрах граматики тексту під впливом досліджень із семантики синтаксису, а також зближення лінгвістики тексту з текстологією, зокрема, наратологічним аспектом, спрямованим на вияв відношень всередині змісту тексту. Проблема зв’язності почала розглядатися в ракурсах глобальної семантичної зв’язності, а також семантичної еквівалентності як основи об’єднання речення у зв’язний текст, виходячи зі значеннєвої близькості слів, семантичного повтору; розробляються також проблеми смислової структури тексту, контексту, змістових категорій тексту, його імпліцитного плану, семантичних основ розуміння й інтерпретації тощо
Комунікативно-прагматичний - розроблено проблему комунікативного моделювання тексту, з’ясовано його прагматичну природу, розширено спектр текстових категорій за рахунок комунікативних (адресантності, адресатності, модальності, інтер-активності тощо)
Семіотичний - розгляд співвідношення текстового знака, його денотата та світу дійсності;тексту й семіосфери, семіотичного універсуму культури; рекурсивних і прокурсивних зв’язків тексту з іншими текстами та продуктами культури під кутом зору категорій референційності, модальності, інтертекстуальності й ширше - інтерсеміотичності; креативних механізмів смислопородження тексту як нового знака тощо.Семіотичний напрям лінгвістики тексту сьогодні отримує нові аспекти дослідження, пов’язані із взаємодією цієї галузі з етнолінгвістикою й лінгвокультурологією, що сприяє поступовому виокремленню лінгвокультурологічного й етнолінгвістичного напрямів текстолінгвістики
Когнітивний - дослідження змісту тексту шляхом моделювання когнітивних структур репрезентації знань, які зумовлюють породження й розуміння тексту
Прикладний - інтегрує лінгвістику тексту переважно з комп’ютерною мовознавчою галуззю, адже моделі когнітивного представлення застосовуються при автоматичній обробці природної мови, створенні систем синтезу й аналізу текстів, багаторівневих лінгвістичних процесорів, у машинному перекладі.
Текст — це одиниця найвищого рівня мовної системи, яка виражає судження, є цілісним і зв´язним повідомленням і підпорядкована єдиній темі відповідно до задуму автора. Разом із тим текст - головна, поряд із висловленням, одиниця комунікації, продукт певного виду діяльності, спосіб збереження і передачі інформації, форма існування культури, продукт певної історичної епохи, відображення психічного життя індивіда і т. ін. Така багатоаспектність тексту зумовлює множинність описів тексту і множинність його тлумачень.
Селіванова Олена Олександрівна - текстово-дискурсивні категорії цілісності, дискретності, інформативності (з підкатегоріями фактуальності, концептуаль-ності, підтексту, аксіологічності, емотивності), зв’язності, континуума (з підкатегоріями прогресії, стагнації, часу та простору), референційності, антропрцентричності (адресантності, адресатності), інтерактивності (з підкатегоріями інтенційності, стратегічності, інтерпретанти, ефективності) й інтер-семіотичності.
Текст  є  результатом мовленнєвомисленнєвого процесу, що реалізується мовцем у формі конкретного усного чи письмового  твору  відповідно  до  мотиву,  мети,  обраної  теми,  задуму  та  ідеї.  Він характеризується певною структурою, композиційною, логічною й стилістичною єдністю.
Тип  тексту – це  своєрідний  клас  текстологічних  одиниць  з  однаковою функціональною специфікою і приблизно однаковою мовною і стилістичною актуалізацією. Найпоширенішими ознаками типології текстів є: а) тематичний зміст, стиль і композиційна будова; б) сукупність диференційних ознак тексту (усний – письмовий, монолог – діалог, спонтанний – підготовлений, одноадресний – поліадресний та ін.); в) внутрішньотекстуальні ознаки: закономірності побудови різних текстів; г) екстратекстуальні чинники: реальні умови комунікації (ситуація, сфера, контекст).


Комментариев нет:

Отправить комментарий